Bekendtgørelse om arbejde ved skærmterminaler*) |
||||||||||
![]() | ||||||||||
Arbejdstilsynets bekendtgørelse nr. 1108 af 15. december 1992 *) Bekendtgørelsen indeholder bestemmelser, der gennemfører Rådets direktiv nr. 90/270/EØF, EF-Tidende 1990, L 156, s. 14. |
||||||||||
Indholdsfortegnelse I medfør af § 39, § 43, § 46, § 57, § 63, § 73 og § 84 i lov om arbejdsmiljø, jf. lovbekendtgørelse nr. 646 af 18. december 1985, som ændret ved lov nr. 220 af 22. juni 1987, lov nr. 380 af 13. juni 1990 og lov nr. 273 af 8. maj 1991, og lov nr. 474 af 24. juni 1992, fastsættes: Område og definitioner Stk. 2. I denne bekendtgørelse forstås der ved: 1) skærmterminal: alfanumerisk eller grafisk skærm, uanset hvilken displayteknologi der benyttes, 2) skærmterminalarbejdsplads: system bestående af en skærmterminal, eventuelt udstyret med tastatur eller anden indlæsnings- /styringsudstyr (mus m.v.), og/eller det programmel, der bestemmer samspillet menneske/maskine, samt øvrigt tilbehør, herunder disketteenhed, telefon, modem, printer, konceptholder, arbejdsstol og arbejdsbord eller arbejdsflade samt de nærmeste omgivelser. Stk. 3. Bekendtgørelsen indeholder supplerende detailregler i forhold til bekendtgørelse nr. 1182 af 18. december 1992 om arbejdets udførelse. Almindelige bestemmelser Særlige bestemmelser Stk. 2. Dette gælder dog ikke ved: 1) EDB-systemer i forbindelse med fører/betjeningspladser på køretøjer og maskiner 2) EDB-systemer, installeret på eller i et transportmiddel, og som er beregnet til at styre/overvåge transportmidlet 3) EDB-systemer, der først og fremmest er beregnet til brug for andre end de ansatte 4) bærbare computere (PC'ere), som ikke fast bruges på en arbejdsplads 5) regnemaskiner, kasseapparater og alt udstyr, der har et lille display til at vise data eller måleværdier, som er nødvendig for den direkte anvendelse af dette udstyr 6) traditionelle skrivemaskiner med display. § 4. Arbejdet ved skærmterminal skal tilrettelægges således, at det daglige arbejde ved skærmterminalen regelmæssigt afbrydes af andet arbejde, eller hvor dette ikke er muligt, afbrydes af pauser, så sundhedsskadelige påvirkninger undgås. § 5. Skærmterminalarbejdspladsen skal indrettes i overensstemmelse med kravene i bilaget. § 6. Den ansatte har ret til en passende undersøgelse af øjne og syn: 1) inden arbejdet ved skærmterminalen påbegyndes 2) med jævne mellemrum herefter, og 3) når der opstår synsproblemer, der kan skyldes arbejdet ved skærmterminalen. Stk. 2. Undersøgelsen skal foretages af en person med de fornødne kvalifikationer. Stk. 3. Den ansatte har ret til en øjenundersøgelse hos en speciallæge, hvis den i stk. 1 og 2 nævnte undersøgelse viser, at dette er nødvendigt. Stk. 4. Den ansatte skal have udleveret specielle synskorrigerende hjælpemidler, herunder briller eller kontaktlinser, som er beregnet til det pågældende arbejde, hvis de i stk. 1 - 2 eller stk. 3 nævnte undersøgelser viser, at dette er nødvendigt, og hvis den ansattes egne briller eller kontaktlinser ikke kan anvendes. Stk. 5. Arbejdsgiveren skal sikre den ansatte adgang til de i stk. 1 - 3 nævnte undersøgelser uden udgifter og så vidt muligt inden for normal arbejdstid og har desuden pligt til at sørge for, at den ansatte får udleveret de i stk. 4 nævnte briller eller kontaktlinser uden omkostninger for den ansatte. Stk. 6. §§ 9 - 10 om undersøgelsesresultater i bekendtgørelse nr. 1165 af 16. december 1992 om arbejdsmedicinske undersøgelser gælder ikke for de i stk. 2 nævnte undersøgelser. Klageadgang og straf § 8. Medmindre højere straf er forskyldt efter lov om arbejdsmiljø eller anden lovgivning, straffes med bøde eller hæfte den, der: 1) overtræder § 3, stk. 1, § 4, § 5 og § 6, stk. 5 2) ikke efterkommer påbud efter bekendtgørelsen. Stk. 2. For de i stk. 1, nr. 1, anførte overtrædelser kan der pålægges en arbejdsgiver bødeansvar, selv om overtrædelsen ikke kan tilregnes ham som forsætlig eller uagtsom. For sådant bødeansvar fastsættes ingen forvandlingsstraf. Stk. 3. Er overtrædelsen begået af et aktieselskab, anpartsselskab, andelsselskab el. lign., kan der pålægges selskabet som sådant bødeansvar. Er overtrædelsen begået af staten, en kommune eller et kommunalt fællesskab, der er omfattet af § 60 i lov om kommunernes styrelse, kan der pålægges staten, kommunen eller det kommunale fællesskab bødeansvar. Ikrafttræden Stk. 2. Arbejdspladser, der er taget i brug inden den 1. januar 1993, skal tilpasses således, at de opfylder kravene i bilaget senest den 1. januar 1997. Arbejdstilsynet, den 15. december 1992 Bilag De i bilaget nævnte krav finder anvendelse, hvis de i bilaget nævnte elementer findes på skærmterminalarbejdspladsen, og hvis arbejdsopgavernes særlige krav eller karakteristika ikke forhindrer det. 1. Udstyr b) Skærmen Billedet skal være stabilt, fri for flimmer og må ikke udvise ustabilitet af anden karakter. Luminansen og/eller lyskontrasten mellem tegnene og baggrunden skal nemt kunne justeres af den person, der anvender skærmterminalen, og også let kunne indstilles efter ydre forhold. Skærmterminalen skal uden besvær kunne drejes og vippes således, at den kan tilpasses brugerens behov. Der kan ligeledes anvendes særskilt sokkel til skærmen eller indstilleligt bord. Generende reflekser og spejlinger i skærmen skal undgås. c) Indlæsnings-/styringsudstyr Tastaturet skal kunne skråtstilles og være adskilt fra skærmen således, at den ansatte kan anvende hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser, der ikke fremkalder træthed i arme og hænder. Der skal være tilstrækkelig plads foran tastaturet og andet indlæsnings-/ styringsudstyr til, at brugeren kan hvile hænder og arme på bordpladen. Tastaturet skal have en mat overflade for at undgå reflekser. Tastaturet og tasterne skal udformes med henblik på at lette anvendelsen af tastaturet. Symbolerne på tasterne skal fremstå med tilstrækkelig kontrast og være læselige i den anvendte arbejdsstilling. d) Arbejdsbord eller -flade Konceptholderen skal være stabil og kunne indstilles i alle relevante retninger. Den skal under arbejdet være placeret således, at behovet for generende hoved- og øjenbevægelser mindskes mest muligt. Der skal være tilstrækkelig plads til, at den ansatte kan anvende hensigtsmæssige arbejdsstillinger og -bevægelser. e) Arbejdsstol Stolesædet skal kunne indstilles i højden. Stoleryggen skal kunne indstilles i højden og skal kunne skråtstilles. Der stilles en egnet fodskammel til rådighed for dem, der måtte ønske det. 2. Arbejdspladsen b) Belysning Generende blænding og reflekser på skærmen eller på andet udstyr skal undgås ved at samordne indretningen af lokaler og skærmterminalarbejdspladser med placeringen og kunstige lyskilders tekniske egenskaber. c) Reflekser og blænding Vinduerne skal være forsynet med en passende indstillelig afskærmning, som kan dæmpe det dagslys, der falder ind på skærmterminalarbejdspladsen. d) Støj e) Varme f) Stråling incl. lavfrekvente elektromagnetiske felter g) Luftfugtighed 3. Samspil datamat/menneske a) Programmellet skal være tilpasset det arbejde, der skal udføres b) Programmellet skal være let at anvende og om nødvendigt kunne tilpasses brugerens kundskabs- og erfaringsniveau; der må ikke anvendes kvantitativ eller kvalitativ kontrol uden de ansattes vidende c) systemerne skal give de ansatte oplysninger om arbejdets forløb d) systemerne skal give oplysningerne i et format og en rytme, der er tilpasset brugerne e) der skal anvendes ergonomiske principper især med henblik på brugerens arbejde med data. |